Kostpolitik

Kostpolitik på Ringe Efterskole.

Kostpolitikken tager udgangspunkt i moderne, ernæringsteoretiske principper. Vi prædiker ikke for en bestemt ernæringspolitisk linje, men tror på, at vi gennem den daglige påvirkning kan øge elevernes kost-mæssige bevidsthed.

Sund kost er for os varieret, fedtfattig og nærende kost – Mad som laves med respekt for råvarer, sæson og årstider. Sund kost er indbydende og lækker kost – fremstillet med omhu og kærlighed – og præsenteret med tanke på det æstetiske.

Måltider

Alle elever har faste pladser i spisesalen, hvilket bidrager til trygheden i fællesskabet.

Det skal være hyggeligt at mødes over maden, gode manerer og samtaler.

Der er faste køkkenhold, som hjælper til med servering, oprydning og opvask.

Vi lægger vægt på:

- at slukke tørsten i vand, der serveres mælk til morgenmad og aftensmad, saft hører weekenderne til.

- at kræse for eleverne i weekenderne.

- at lave mad, der taler til vore sanser

- at fastholder tradition og højtider gennem maden

- at vi følger de 8 kostråd:

  • Spis frugt og grønt, 6 om dagen
  • Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
  • Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsprodukter hver dag
  • Spar på sukkeret
  • Spar på fedtet
  • Spis varieret og bevar normalvægten
  • Sluk tørsten i vand
  • Vær fysisk aktiv mindst 30 min. om dagen

Generelt følger vi Nordisk Næringsråds anbefalinger til aldersgruppen 14-19 årige.

Sådan gør vi:

  • Vi bruger fortrinsvis danske råvarer og produkter (gerne fra lokale producenter)
  • Vi køber overvejende uforarbejdede produkter
  • Vi bager alt brød selv, dog ikke rugbrød
  • Vi bruger raps- og olivenolie i stedet for margarine
  • Vi er et nordisk inspireret køkken
  • Vi afholder temauger med mad fra andre kulturer
  • Vi serverer 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider hver dag
  • Vi serverer flere forskellige slags salater til middagsmaden

Vi bestræber os på, at der smides mindst mulig mad ud, derfor er vi kreative ved genbrug af rester, samtidig med at vi er kritiske overfor, hvad det er, vi genbruger.

Se Fødevarestyrelsens smiley-rapporter

  • Spis frugt og grønt, 6 om dagen
  • Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
  • Spis kartofler, ris, eller pasta og fuldkornsprodukter hver dag
  • Spar på sukkeret
  • Spar på fedtet
  • Spis varieret og bevar normalvægten
  • Sluk tørsten i vand

Ny elev? Besøg os 24. september 13 - 17

Overvejer du et udviklende år på Ringe Efterskole, så kom forbi og få en guidet rundvisning og en orientering af lærerne omkring netop dine muligheder for at opleve og bidrage til fællesskabet.

Kom og hør om skitur, vores linjeture eller vores mere end 20 valgfag.

Men meld dig til før pladserne er væk.

Læs mere her

Facebook

Youtube

Instagram